Hele kørelærerbranchen hilser det nye tiltag velkomment. Det er der flere grunde til. Det har de senere år været sværere og sværere at skaffe en fornuftig skolevogn med manuel gear. Mange bilforhandlere sælger kun veludstyrede skolevogne med automatgear – vi kan simpelthen ikke vælge at konfigurere en veludstyret bil med manuelt gear. En tendens der bare er blevet sværere og sværere. Resultatet er så, at man er nødt til at købe en bil med 1.0 motor, som ikke egner sig særlig godt til øvelseskørsel, hvor man bl.a. skal øve overhaling og motorvejskørsel.
Det er nok heller ikke gået nogens næse forbi, at elbiler er kommet for at blive. I 2023 var hver 3. solgte bil en elbil, og således med automatgear. Over halvdelen af alle biler solgt i 2023 var med automatgear. Men samtlige køreskoler har indtil nu kun uddannet bilister der har lært at køre med manuelt gear. Kombinationen af manuelt gear og automatgear, hvor man lærer begge dele er mere optimal.
Vi må heller ikke glemme, at en hyppig årsag til at man som elev ikke består sin køreprøve er, at gearene kan begynder at drille i en presset køreprøve-situation, selvom man normalt har fuldstændig styr på de manuelle gear.
Vi har lavet en underside om at tage kørekort med automatgear – læs mere her.
Gearpinden i en Tesla Model Y. I en bil med automatgear har du kun 2 pedaler i stedet for 3. En speeder og en bremse.